Mostovi

Има их: малих и великих, нових и старих, кривих и правих, високих и ниских, у разним бојама, широких, средњих, уских, на стубовима и висећих. Има их и: дугачких и кратких, лепих и мање лепих, модерних и старовременских, стабилних и “на љуљање“,  дрвених, металних, бетонских...А сви су направљени само са једним циљем: да омогуће да се лакше и брже стигне тамо где се кренуло.

* * *  
„Од свега што човек у животном нагону подиже и гради, ништа није у мојим очима боље и вредније од мостова. Они су важнији од кућа, светији, општији од храмова. Свачији и према свакоме једнаки, корисни, подигнути увек смислено, на месту на коме се укршта највећи број људских потреба, истрајнији од других грађевина и не служе ничему што је тајно и зло.“
Иво Андрић.


Visegrad. Na Drini cuprija.
Мост у Вишеграду
Изградњу овог моста описао је Иво Андрић у књизи "На Дрини ћуприја" и за то дело добио Нобелову надраду за књижевност 1961. године.

 
Stari zeleznicki most
Београд - Железнички стари
Најстарији београдски мост. Изграђен је 1882. године. Пројекат овог моста је урађен у француској фирми "Societe de fives – lille" из Париза, која је била и извођач радова.


Stari savski most
Стари савски мост
Мост је подигнут 1942. године, у време нацистичке окупације.


Стари савски мост - ноћ
Једна интересантна а мало позната прича везана је за овај мост.
У октобру месецу 1944. године, када се окупациона војска повлачила из Београда, Немци су намеравали да минирају мост како би зауставили напредовање ослободилаца. Експлозив је био постављен и чекао се погодан тренутак да се активира. Међутим, планове им је пореметио учитељ Миладин Зарић. Он је са свог прозора у Карађорђевој улици видео шта Немци планирају и у згодном тренутку успео да приђе мосту и исече каблове предвиђене за активирање експлозива. Тако је овај мост један од ретких који јепреживеоповлачење немачке војске.


Београд - Бранков мост
Мост је добио име по песнику Бранку Радичевићу. Грађен је од 1956 - 1961. године. Подигнут је на стубовима моста "Краља Александра" који је порушен у 2. светском рату. Пројекат су урадили: дипл инж: Миша Даниловић, Данко Драговић, Душан Покраинов и арх. Иванка Копуалић.


Mostar - prilaz Gazeli
Мостарска петља
Мостарска петља је изграђена 1974. године. Повезује више градских саобраћајница са мостом "Газела".


Gazela
Београд - Газела
Мост је назван "Газела", због елегантног изгледа, а грађен је од 1966. до 1970. године. Пројекат моста потписао је Др Милан Ђурић, дипл. инж.


Novi zeleznicki most
Београд - Нови железнички мост
Мост са два пилона је дело академика Николе Хајдина, професора Љубомира Јефтовића, дипл. инж. Слободана Цветковића, и дипл.инж. Владислава Матића. Градња моста је трајала од 1967. до 1970. године, а изградила га је фирма "Мостоградња" из Београда.



Most na Adi
Београд - Нови мост преко Аде
Нови мост повезује Нови Београд са Чукарицом. Изградња је започета 2008. године а требало би да се заврши 2011. године. Мост је пројектован са једним пилоном висине 200 метара, на који се ослања цела конструкција.



Мост на Ади 2
Мост на Ади још једном.



Мост Михајла Пупина

Мост преко Дунава који повезује Земун и Борчу назван је по српском научнику рођеном у Идвору у Банату, Михајлу Пупину.
Мост је дугачак 1,5 километара, док је дужина приступних саобраћајница преко 20 километара. Ширина моста је око 30 а висина 22,8 метара. Има шест коловозних трака као и пешачко-бициклистичке стазе.
Ово је најновији београдски мост. Отворен је за саобраћај децембра 2014. године.



Ka Niskoj tvrdjavi
Ниш
Мост на реци Нишави који повезује Трг краља Милана и Нишку тврђаву.



Varadinski most
Нови Сад
Варадински мост је трећи изграђени мост на истој локацији. Први мост из 1928. године срушен је у 2. светском рату. Други, из 1945. године, порушен је 1999. године у НАТО бомбардовању, а данашњи Варадински мост је завршен и пуштен у саобраћај 2000. године. 


Golemi most
Пирот
"Големи мост" је мост преко реке Нишаве, а стар је 120 година. Повезује центар града са Тијабаром, старим делом града у коме се још увек може наћи понеки локал са старим занатима, стара чесма Гушевица или најстарија основна школа.



Most na Gruzanskom jezeru
Гружанско језеро
-->Вештачко језеро које је настало преграђивањем реке Груже, 1981. године. Тако је настао и овај мост  на делу пута који повезује Крагујевац и Чачак.



Most na Ibru
К. Митровица - мост преко Ибра
-->Река Ибар прави природну градницу између јужног и северног дела Косовске Митровице. Тако је и овај мост који је изграђен 1972. године, постао мост који дели Косово и Метохију на северни - српски и албански - јужни део.



Most u Tekiji
Текија - Мост на Дунаву
-->Мост на Дунавској магистрали у близини Текије. Текија је место испод Мироч планине, смештено у једном од најлепших делова Ђердапскох националног парка.  У близини Текије на излазу из Казана се налази Трајанова табла.



Most na Grzi
Прелаз преко Грзе   Фото: М.Манчић
-->Излетиште уз реку Грзу у подножју Кучајских планина је место где становници Параћина, а и љубитељи природе из других крајева, радо проводе слободно време у прелепој природи.  Овакви мостови им пружају могућност да лако пређу са једне обале на другу.



Most na Temstici
Река Темштица
-->Реку Темштицу, притоку Нишаве, формирају Топлодолска река и Височица. На путу кроз Стару планину од села Темска до Топлог Дола налази се неколико водопада, један стари манастир, и кањонски делови реке Темштице преко којих се налазе и овакви мостови.



Sabacki zeleznicki
Шабац - железнички мост
Мост преко реке Саве је изграђен 1923. године и пуштен у рад за друмски саобраћај. Тек 1934. године, постављањем шина, мост је оспособљен за железнички саобраћај.



Reka Pcinja
Трговиште - мост преко Пчиње
На путу Врање - Трговиште налази се и ово необично место. Зову га Вражији камен. Необичан је и мост преко реке Пчиње. Сваки прелазак преко овог моста захтева велику спретност и, наравно, одређену дозу среће.



Perucac. Most na  reci Vrelo
Перућац -мост преко реке Врело
У насељу Перућац, тече река Врело дугачка свега 365 метара. Извире испод планине Таре а улива се у Дрину правећи прелепи водопад. Река има једну притоку, на њој се налази једна воденица и, наравно, мост.


Pirotsko izletiste Vrelo
Мост на Дојкиначкој реци
Излетиште Врело је место на Старој планини, удаљено 30-ак километара од Пирота. На том месту се Јеловичка река улива у Дојкиначку реку, притоку Височице. Преко Дојкиначке реке је саграђен и овај мост, који води до одмаралишта на десној обали реке.


Pesacki most na Uvcu
Сјеничко језеро - пешачки мост
Преграђивањем реке Увац, на Пештеру је формирано Сјеничко језеро, на надморској висини од скоро 1000 метара. Висећи мост који повезује два пештерска села је намењен пешацима.


Pribojski pesacki prelaz
Прибоj
Овај пешачки мост преко реке Лим, повезује стари и нови Прибој.


Reka Vratna
Река Вратна - мост
За прелаз преко овог моста, на уласку у Вратњанску клисуру, потребна је извесна вештина. Олакшавајућа околност је та, да мост није висок и да ће последице непажње бити само мокра одећа.


Zlot. Lazareva reka.
Злот
Злот је село у близини Бора. Познато је по три пећине богате пећинским накитом, али и по кањону Лазареве реке. То је један од најдужих кањона у Србији, са највишим литицама. Испред улаза у Лазареву пећину, прелаз преко Лазареве реке омогућује овај висећи мост.


Zrenjaninska cuprija
Зрењанин - Мали мост
Мали мост је најстарији је мост у Зрењанину. Подигнут је 1904. године, а спаја центар града са квартом необичног назива -"Мала Америка".


Reka Mlava
Река Млава
На реци Млави, у близини Петровца, налази се село пчелара Каменово, а недалеко од села се налази овај мост. Некада су преко њега прелазили трактори и аутомобили, али данас преко њега пажљиво пређе само по који пешак.

Loznica. Most restoran.
Лозница
Овај необични мост - кафић, се налази на речици Штири.  Мост, иако кратак, на може се брзо прећи, па лозничани којима се жури радије бирају неке друге прелазе.


Vratna. Kameni most.
Вратњански прераст
Овај камени мост (прераст) у клисури реке Вратне дело је природе. Гребен прераста је на висини од 30 метара, док је висина његовог отвора 26 метара. Ширина "моста", односно дужина тунела изнад реке износи 45 метара.


Smederevo. Srednjevekovni most.
Смедерево
Овако је деспот Ђурађ Бранковић почетком 15. века, улазио и излазио из кuће, преко моста који је у то време био покретан.





Нема коментара: